rune & jag

nu rullar jag fram på nya hjul och det är inte bara så att jag (läs pappa) bytt till vinterdäck, utan bilen de sitter på är också ny.

som jag nämt tidigare blev det lite backning på besiktningen sist. själv lyckades jag åtgärda ett av felen genom att byta säkringar (är det pinsamt att jag är stolt över detta?) medan resterande två fel mirakulöst skulle vara lösta när vi kom hem från semestern.

men...

efter en dag på stranden hade jag ett antal missade samtal på mobilen. och ett meddelande från mammsen "-ring, det gäller bilen".
så jag ringde och fick dödsbudet.
det var inte lite rost på min hjälte, den blåa seat ibizan. det var sjukt mycket rost. så mycket att jag tydligen borde varit glad att bilen fortfarande satt ihop! kanske skulle bildoktorn kunna laga honom, men det var krångligt och skulle kosta massor och ta en jäkla tid.
så vi skiljdes åt jag och hjälten.
1500 kronor rikare blev jag (?!). en bilfixar-kille skulle göra en ansats att få liv i hjälten igen. kostgjord andning eller nåt i den stilen.

men jag behöver ju en bil. och framförallt ville vi kunna ta oss hem när planet landat.

så på en krasslig telefonlina från tunisien la jag in min beställning. jag ville ha en liten, gullig, bensinsnål bil, som det bara är att tuta och köra med. och jag ville att den skulle vara redo för hemfärden en knapp vecka senare.

så mamma och pappa ringde "ärlige Bengt", som säljer bilar i hudik och vips så var allt klart. (tack mamma, tack pappa)

när vi rullade in på gården hos mamma och pappa igår kväll stod han där och väntade.
han är åtta år och en söt och tuff ford focus.
jag har bestämt mig för att kalla honom rune. jag tänker mig honom som en fräsig pensionär som susar fram lite småfarlig på vägarna. på håll ser han småcool ut, men med sin majblomma, sitt drag och den påklistrade termometern på instrumentbrädan är det avgjort. han är en liten gubbe. en söt en.

vi kommer trivas bra ihop, rune och jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej, vad är det jag hör. Pärlan!

2009-10-26 @ 23:37:46
URL: http://joforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0